Achter de schermen

Met Achter de schermen geeft Bert Koopman ons een zeldzame blik in een halve eeuw Concertgebouw en zijn orkest. Wie dit boek heeft gelezen, luistert voortaan met andere oren naar de betoveringen van het Koninklijk Concertgebouworkest en kijkt met andere ogen naar zijn activiteiten.


 


Ook verkrijgbaar als E-Book


 

Artikelnummer: 9789059365902

Beschikbaarheid: Op voorraad

€ 25,99

Productbeschrijving
Details

In 2008 werd het Koninklijk Concertgebouworkest door het gezaghebbende Britse blad Gramophone uitgeroepen tot het beste orkest ter wereld. Maar de geschiedenis van het Concertgebouworkest kent bijna elk decennium wel een crisis, meestal als gevolg van de botsing tussen de artistieke leiding en de zakelijke bedrijfsvoering. Dat de muziek toch altijd triomfeert, is, verbazingwekkend genoeg, vaak te danken aan een wapenstilstand, een compromis, een autoritaire beslissing of een opstand.


Met een voorwoord van Bernard Haitink en een bijdrage van afscheid nemend CGO-dirigent Mariss Jansons


Het Koninklijk Concertgebouworkest geldt als een van de beste orkesten ter wereld. Maar de concertganger heeft geen idee welke gevechten, discussies en complexe operaties achter de schermen nodig zijn om het artistieke niveau te handhaven. Bestuur, financiën, programmering en publieksbereik zijn sleutelfactoren die permanent om voorrang strijden.


Toezichthouders, directieleden, dirigenten, musici, subsidiegevers, sponsors en schenkers: afgezien van volle zalen en lovende kritieken, willen ze zelden allemaal hetzelfde. Artistieke en zakelijke belangen in evenwicht houden is een permanent gevecht. Uit alle hoeken en gaten moet geld komen. Dirigenten en solisten zijn duur, goede instrumenten kostbaar, nieuwe muziek is onrendabel. Livestreams en videomagazines concurreren met de magie van het echte concert.


Theo Berkhout was tussen 1965 en 2006 als orkestbode, bibliothecaris en orkestinspecteur het geweten van het orkest. Hij liep vijfentwintig jaar mee met Bernard Haitink, zestien jaar met Riccardo Chailly en twee jaar met Mariss Jansons. Berkhout bemoeide zich met alles: van de juiste partij op de juiste muziekstandaard tot het repetitieschema van dirigenten en van het proefspel tot internationale tournees.


Zijn herinneringen aan omwentelingen en vernieuwingsdriften, aan intriges en ruzies verrijken Bert Koopmans analyse en tonen een indringend beeld van een negentiende-eeuwse instelling die haar weg zoekt in de eenentwintigste eeuw. Na lezing horen wij de muziek in de geweldige klankkast die Het Concertgebouw is met andere oren.

Extra informatie
Extra informatie
ISBN 9789059365902
Auteur Bert Koopman
Illustrator
Bindwijze gebonden
Afmetingen 14,7 x 22,5 x 2,6 cm
Aantal pagina's 288
Verschenen in 2015
Druk 1
Uitgeverij Uitgeverij Cossee
Over de auteur

Bert Koopman

Bert Koopman

Bert Koopman (1959) studeerde piano, journalistiek en geschiedenis.

 

Hij was ruim twintig jaar werkzaam voor Het Financieele Dagblad, onder meer als chef van de kunstredactie. Hij schreef bijdragen over muziekmanagement Voor twee jubileumboeken: Van boegbeeld tot kroonjuweel. 20 jaar Koninklijk Concertgebouworkest (2008) en Bravo! 125 jaar Het Concertgebouw en Koninklijk Concertgebouworkest (2013).

 

Als historicus werkt Koopman aan een proefschrift over de naoorlogse geschiedenis van het Concertgebouworkest vanuit zakelijk perspectief.

 

 

 

 

Persrecensies

‘Je hoort, wat je weet.’ – Claudio Abbado



‘Je voelde daar de geest van de grote componisten rondwaren.’ – Orkestinspecteur Theo Berkhout