Witheet nadert de ijsberg. Verzamelde gedichten

Artikelnummer: 9789059367579

€ 25,00

Beschikbaarheid: Niet op voorraad

Snel overzicht

Een keuze uit Oosthoeks poëzie, geschreven vanaf 1959. Een aanbeveling van de uitgever in de woorden van de oude Duitse dichter Lichtenberg: ‘Wie twee broeken heeft, zou een ervan te gelde moeten maken en deze gedichten kopen!’

Witheet nadert de ijsberg. Verzamelde gedichten

Dubbelklik op de afbeelding voor groot formaat

Uitzoomen
Inzoomen

Meer afbeeldingen

  • Witheet nadert de ijsberg. Verzamelde gedichten

Details

De eerste gedichten van Andreas Oosthoek verschenen – sporadisch, in tijdschriften – meer dan een halve eeuw geleden. Zijn eerste bundel De bladen terug werd in 1987 gepubliceerd. Daarna kwamen nog drie kleinere bundels tot stand, steeds op aandringen van buitenaf. Trouw aan het adagium ‘Niets te zeer’ was de dichter moeilijk tot verdere publicatie te bewegen. Hoe respectabel deze terughoudendheid ook moge zijn, voor de lezers en dan vooral de poëzielezers, zou het een gemis zijn als deze sprankelende, speelse en in hun taalgebruik betoverende gedichten op een Zeeuwse zolder zouden verstoffen.


De Zeeuw en wereldburger Andreas Oosthoek was al als jongen geïntrigeerd door de grote wereld óver de dijk. Hij wordt op zijn elfde jaar een leergierig internaatskind, verlaat – tijdelijk – de Zeeuwse klei, passeert de heuvels, ontdekt Parijs, Europa en de wereld, met name Azië en keert steeds terug op zijn geboortegrond, het land dat hij in zijn roman Het relaas van Solle zo indrukwekkend heeft beschreven.


De rijkdom van Oosthoeks poëzie is veelomvattend. Zijn beelden en kleuren, etsen uit de geschiedenis en natuurtaferelen, de poëtische studies van veranderingen van mensen en landen, zijn vermogen om met enkele woorden een hele wereld op te roepen, is in de hedendaagse Nederlandse poëzie ongeëvenaard. Witheet nadert de ijsberg verzamelt een keuze uit Oosthoeks poëzie, geschreven vanaf 1959. Een aanbeveling van de uitgever in de woorden van de oude Duitse dichter Lichtenberg: ‘Wie twee broeken heeft, zou een ervan te gelde moeten maken en deze gedichten kopen!’

Extra informatie

Auteur Andreas Oosthoek
Illustrator Nee
Bindwijze Gebonden
Afmetingen
Aantal pagina's 304
Verschenen in 15-01-2018
Druk 1
Uitgeverij Uitgeverij Cossee

Uitgeverij Cossee

Uitgeverij Cossee is een zelfstandige en onafhankelijke uitgeverij gevestigd aan het mooiste plein van Amsterdam, het Amstelveld. De uitgeverij is opgericht in het najaar van 2001 en de eerste boeken zijn verschenen in het voorjaar van 2002.
Cossee geeft oorspronkelijk Nederlandse en vertaalde fictie en non-fictie uit. Met zorgvuldige selectie, nauwgezette redactie en aandachtige vormgeving wil uitgeverij Cossee boeken publiceren die onuitwisselbaar en onontkoombaar zijn. Van zulke boeken zijn er nooit genoeg.

 

 

Andreas Oosthoek

Andreas Oosthoek

Andreas Oosthoek (Nieuwdorp, 1942) is dichter, essayist en journalist en voormalig hoofdredacteur van de Provinciale Zeeuwse Courant.

 

In 2014 verscheen zijn vierde dichtbundel, Een zandloper in zee. In 2012 publiceerde Oosthoek het verhaal ‘Het Katijf van Solle’ in de verhalenbundel Zondig in Zeeland. Hij schreef het verhaal puttend uit zijn geheugen, het originele manuscript was hij kwijt. Bij een zoektocht naar ander werk kwam hij de originele, langere versie weer tegen, die nu, na veertig jaar, voor het eerst wordt uitgegeven.

 

Als dienstplichtig militair maakte Oosthoek in 1964 deel uit van het Identificatieteam, dat zich bezig hield met de berging en identificatie van oorlogsslachtoffers. Daarover gaat Oosthoeks novelle Vuurland, een indrukwekkende en soms gruwelijke getuigenis, die later dit jaar wordt gepubliceerd. Over het vooroorlogs kunstenaarsleven in Parijs schrijft hij aan ‘De fotokoerier’ en ‘Het koffertje van Moss’, over de abstracte kunstenares Marlow Moss, aan wier werk nu een overzichtstentoonstelling is gewijd in Tate Britain in Londen.

Hij rondt binnenkort zijn jarenlange werk aan de biografie van M. Nijhoff af.

 

‘De poëzie van Andreas Oosthoek is helder en herkenbaar. Het lijkt alsof hij naast zijn beelden is gaan staan om ze met een voorzichtig gebaar te presenteren.’ – Thomas Verbogt

 

‘Zijn poëzie heeft bij uitstek het vermogen om te ontwapenen, geschreven in een taal die tegelijk eenvoudig en elegant is. Het zijn precies die dingen waar ieder waarachtig dichter naar streeft.’ – Hans Warren