Uit de tijd vallen

Artikelnummer: 9789059363632

€ 18,99

Beschikbaarheid: Op voorraad

Snel overzicht

Uit de tijd vallen leest als een onsentimenteel verhaal, dat ons tot lang na de laatste bladzijde niet loslaat.


 


Ook verkrijgbaar als E-Book

Uit de tijd vallen

Dubbelklik op de afbeelding voor groot formaat

Uitzoomen
Inzoomen

Meer afbeeldingen

  • Uit de tijd vallen

U bent wellicht ook geïnteresseerd in de volgende producten:

Jij bent mijn mes

Jij bent mijn mes

€ 19,99

Details

Na het avondeten staat hij plotseling op, neemt afscheid van zijn vrouw en vertrekt naar ‘daar’ om – één keer, heel kort – hun dode zoon te zien. Anders is het verdriet niet meer uit te houden, nadat hij er vijf jaar over zweeg. Onderweg sluiten zich tot zijn verbazing meer en meer mensen bij hem aan, allemaal vaders en moeders die geen vrede kunnen vinden met de dood van hun kinderen.



In de veelstemmige stoet bevinden zich een stadschroniqueur, die alles moet optekenen, een hertog, een oude rekenonderwijzer, een vroedvrouw en een schoenmaker. Zij passeren in een lange optocht de centaur. Deze ongelukkige – ‘half schrijver, half schrijftafel’ – probeert het verdriet om de dood van zijn zoon al jaren in woorden te vatten. Schrijven, zegt hij, is de enige manier om iets te begrijpen. Tegen de stadschroniqueur met zijn droge aantekeningen brult hij: ‘Schrijf nu dan alsjeblieft op in koeienletters: ik moet het herscheppen in de vorm van een verhaal! Begrepen?’



Het lukt hem uiteindelijk om daar de juiste woorden voor te vinden, maar de prijs die hij betaalt is hoog. Met het afronden van zijn verhaal, is hij zijn zoon definitief kwijt.



Uit de tijd vallen verkent in precieze en tegelijkertijd poëtische taal de pijn en het verdriet van ouders die een kind verloren hebben. Vijf jaar na de dood van zijn in de oorlog gesneuvelde zoon Uri slaagt David Grossman op ongeëvenaarde wijze in deze bijna onmogelijke onderneming. Waar het nodig is zelfs met vertwijfelde humor.



Uit de tijd vallen ontleent zijn overweldigende kracht en meesterschap paradoxaal genoeg aan de combinatie van ontroostbaarheid over het verlies en de distantie daartoe. Zoiets, mompelt de centaur, kan alleen in een verhaal lukken. Grossman heeft al lang naam en faam als een groot verteller. Uit de tijd vallen leest als een onsentimenteel verhaal, dat ons tot lang na de laatste bladzijde niet loslaat.

 

Extra informatie

Auteur David Grossman
Illustrator Vertaling: Ruben Verhasselt
Bindwijze Gebonden
Afmetingen 13,4 x 20,9 x 2,0 cm
Aantal pagina's 144
Verschenen in 2012
Druk 1
Uitgeverij Uitgeverij Cossee

Uitgeverij Cossee

Uitgeverij Cossee is een zelfstandige en onafhankelijke uitgeverij gevestigd aan het mooiste plein van Amsterdam, het Amstelveld. De uitgeverij is opgericht in het najaar van 2001 en de eerste boeken zijn verschenen in het voorjaar van 2002.
Cossee geeft oorspronkelijk Nederlandse en vertaalde fictie en non-fictie uit. Met zorgvuldige selectie, nauwgezette redactie en aandachtige vormgeving wil uitgeverij Cossee boeken publiceren die onuitwisselbaar en onontkoombaar zijn. Van zulke boeken zijn er nooit genoeg.

 

 

 

David Grossman

David Grossman

David Grossman (Jeruzalem, 1954) is een van Israëls beroemdste schrijvers.

 

De roman Zie: liefde (1990, opnieuw uitgegeven in 2008) betekende zijn internationale doorbraak. Zijn werk omvat behalve essays, kinderboeken en een toneelstuk voornamelijk romans, waaronder Het zigzagkind (1996), Jij bent mijn mes (2000), De stem van Tamar (2002), De uitvinder van geheimen (2003) en Een vrouw op de vlucht voor een bericht (2008).

 

Zijn laatste publicatie Uit de tijd vallen (2011) werd al enkele malen voor toneel bewerkt. Grossman woont met zijn familie in een voorstad van Jeruzalem.

 

 

 

 

‘Zes jaar geleden verloor David Grossman zijn zoon. Nu geeft hij gestalte aan zijn rouw met een aangrijpend boek in een bijzondere vorm. Grossman heeft woorden gevonden voor de dood. Volstrekt onsentimenteel maakt deze bij uitstek literaire vorm de tranen los.’ – De Standaard *****

Uit de tijd vallen houdt het midden tussen poëzie, proza en een theatertekst. David Grossman deed het. Schrijven over iets wat je niet in woorden wilt uitdrukken. Grossman legt de vinger op de zere plek: de manier waarop wij over pijn en rouw praten, staat mijlenver af van de ervaring ervan. Uit de tijd vallen begeeft zich tussen stilte en spreken, tussen verder leven en dat niet kunnen. Haarfijn weet Grossman rouw uit te tekenen in woorden. Zijn personages hoeven niet langer te zwijgen.’ – de Volksrant ****

'Grossmans beheersing stelt hem in staat om de verschillende gezichten van de rouw haarfijn uit te tekenen.' – NRC Handelsblad ****

'Een roman die diep onder je huid kruipt. Grossman heeft een vorm gevonden om de leegte te beschrijven. Poëtisch, schrijnend, maar tegen het einde ook troostend.' - Noordhollands Dagblad ****

'Niks ingetogen, gewoon hartbrekend.' - De Groene Amsterdammer

'Een prachtig, wijs boek, droevig en troostrijk tegelijk. “De poëzie is van mijn rouw de taal”, zoals Grossman zelf zegt.' - Cobra.be *****

'Het is maar een dun boekje, met veel wit op de pagina’s. Je kunt het in een paar uur uitlezen – maar dat is niet het einde van het verhaal. Iedereen die aan ”Uit de tijd vallen” van David Grossman begint, en werkelijk de moeite neemt om alle woorden tot zich te laten doordringen, zal de behoefte voelen om het verhaal nóg eens te lezen, misschien wel drie of vier keer. Zeker bij een schrijver van het kaliber van Grossman krijgt het verhaal door dit onderwerp en deze achtergrond een dwingende urgentie, een kwetsbaarheid en een authenticiteit die zeldzaam is in hedendaagse literatuur. Waar menige roman een spelletje met zijn lezers speelt, waar waarheid er niet langer toe doet en waar een vermoeide ironie dikwijls de boventoon voert, is het een verademing om een zo oprecht en diepgravend boek te lezen. Al is de prijs die de schrijver betalen moet al te hoog.' - Reformatorisch Dagblad

'Het is de combinatie van creativiteit en het vermogen om andermans leed te verwoorden, die Uit de tijd vallen tot zo’n waardevol boek maakt. Vertaler Ruben Verhasselt heeft dit hybride literaire werk in krachtige, afgeronde volzinnen omgezet die je – zowel door ritme als woordkeuze – de pijn van de personages van dichtbij doen voelen.' - Literair Nederland

'Woorden vinden voor het onzegbare is dan misschien een overwinning op de machteloosheid en het pas op de plaats maken, maar het kan ook voelen als een vorm van verraad. Wie de woorden vindt, maakt het verlies van een dierbare dode deelbaar en loopt het risico het daarmee te banaliseren. Zo niet David Grossman. Hij schreef meer dan een verhaal. Uit de tijd vallen wekt de indruk dat het er eigenlijk altijd al was en er ook altijd zal zijn.' - Hanta.nl

'Na vijf jaar rouw ligt hier nu een tweede tekst die onmiddellijk met het verlies van zijn kind heeft te maken — waarin hij dat verlies (tegelijk met de onmogelijkheid om te rouwen) evoceert, vertaalt, bewerkt, verwerkt en aan zijn lezers te overdenken geeft.' - de Leeswolf

‘Een volstrekt uniek boek.’ – NCRV Gids ****

'David Grossman heeft zich van zijn dapperste kant laten zien door dit boek te schrijven. Niet alleen omwille van de thematiek – het moet hem erg moeilijk gevallen zijn om over de dood van zijn zoon te schrijven -, maar ook omwille van de vorm die hij gekozen heeft. Grossman heeft geopteerd om af te wijken van de romanvorm en een verhaal in stemmen te schrijven. Dit geeft je als lezer eerst een wat onwennig gevoel, maar blijkt later één van de grote rijkdommen van dit boek te zijn. Een ander pluspunt van dit boek is Grossmans prachtige schrijfstijl. Hij schrijft met veel emotie en heeft een aantal zinnen op schitterende wijze verwoord. Soms lijken zijn zinnen wel wat hermetisch en moet je ze enkele keren lezen voor je ze daadwerkelijk begrijpt. Eens dat het geval is, kan je echter enkel met bewondering verder te lezen. Een boek om te lezen en te herlezen dus.' - CuttingEdge.be ****

'Het klaaglied beneemt je bij tijd en wijle de adem. Wat Grossman in Uit de tijd vallen heel mooi laat zien, is de gelaagdheid in het rouwproces. Een boek dat schuurt, intiem ook, maar nergens krijg je als lezer het gevoel een voyeur te zijn. Ruben Verhasselt verzorgde de mooie vertaling.' - Levend Joods Geloof

‘Grossman heeft de diepste kern van de rouw om een kind op onsentimentele en hartverscheurende manier blootgelegd. Wat onmogelijk lijkt, is hem gelukt.’ – Ha’aretz