De dood in Rome

Artikelnummer: 9789059366237

€ 21,99

Beschikbaarheid: Op voorraad

Snel overzicht

In zijn stilistisch schitterende en grensverleggende roman ontvouwt Koeppen een adembenemend familietafereel van agressie en haat, schuld en schande, angst en (moord)lust. Daders en wegkijkers – iedereen ontkent of bagatelliseert woedend of beledigd zijn of haar aandeel aan de Duitse catastrofe. Het heeft dan ook meer dan een halve eeuw geduurd tot De dood in Rome herkend wordt als dat wat het is: een uniek tijdsbeeld en een literair meesterwerk, woedend van schaamte.


 


Ook verkrijgbaar als E-Book


 

De dood in Rome

Dubbelklik op de afbeelding voor groot formaat

Uitzoomen
Inzoomen

Meer afbeeldingen

  • De dood in Rome

Details

Hij is weer terug, er ist wieder da, de door de geallieerden in Neurenberg bij verstek ter dood veroordeelde SS-generaal Gottfried Judejahn. Onverwacht herrezen en terug uit de woestijn, waar hij de Arabieren discipline heeft geleerd voor hun beslissende slag tegen de jonge jodenstaat Israël. Incognito (en met een grote zonnebril) rijdt hij in een grote Mercedes met Arabisch kenteken Rome binnen. Het thuisfront heeft hij laten weten, dat hij voor belangrijke zaken in de stad zou zijn.

Zijn vrouw Eva en haar zus Anna zijn met diens echtgenoot, SS-kameraad Friedrich Wilhelm Pfaffrath, naar Rome gereisd en zitten op de dood gewaande te wachten. Eva is zenuwachtig, zij heeft moeite afscheid te nemen van het idee van een voor de Führer gesneuvelde held. Bovendien vreest zij een ontmoeting met Adolf, haar moeilijke zoon die de familie ontvlucht is naar een Vaticaans priesterseminarie. Maar ook Judejahn ziet ineens op tegen de familiereünie.

Hij voelt zich onzeker, zonder uniform is hij zijn gezag kwijt. Voor het bloedmooie meisje met de ondeugende blik achter de bar is hij gewoon een toerist! Als hij een affiche met de aankondiging van de eerste Symfonie van de zoon van SS-kameraad Pfaffrath ziet, verschuift hij de familieontmoeting naar de volgende dag, op de concertpremière.

Extra informatie

Auteur Wolfgang Koeppen
Illustrator Vertaling: W. Wielek-Berg
Bindwijze Gebonden
Afmetingen 15,9 x 24,6 x 2,7 cm
Aantal pagina's 240
Verschenen in 2016
Druk 1
Uitgeverij Uitgeverij Cossee

Uitgeverij Cossee

Uitgeverij Cossee is een zelfstandige en onafhankelijke uitgeverij gevestigd aan het mooiste plein van Amsterdam, het Amstelveld. De uitgeverij is opgericht in het najaar van 2001 en de eerste boeken zijn verschenen in het voorjaar van 2002.
Cossee geeft oorspronkelijk Nederlandse en vertaalde fictie en non-fictie uit. Met zorgvuldige selectie, nauwgezette redactie en aandachtige vormgeving wil uitgeverij Cossee boeken publiceren die onuitwisselbaar en onontkoombaar zijn. Van zulke boeken zijn er nooit genoeg.

 

Auteur: Wolfgang Koeppen

Wolfgang Koeppen

Wolfgang Koeppen (Greifswald, 1906 – Munchen, 1996) werkte vele jaren als journalist. In Hamburg, Berlijn en Wurzburg studeerde hij theaterwetenschappen, filosofie en literatuur, waarna hij ging werken als journalist. In 1931 werd hij medewerker van de gerenommeerde liberale Berliner Borsen-Courier. Omdat hij van zijn inkomsten niet kon leven, werkte hij ook als radiodramaturg, toneelspeler, regieassistent en scenarioschrijver.

Na de machtsovername door de nazi’s in 1933 verloor hij het grootste deel van zijn werk. Hij vertrok als radiocorrespondent naar het buitenland en woonde in de jaren dertig onder andere geruime tijd in Scheveningen. Na de Tweede Wereldoorlog werd Koeppen een vooraanstaande figuur in het publieke debat. Hij was van mening dat de Duitsers nog steeds tot op het bot waren aangetast door het nationaalsocialistische gedachtegoed. Hij geloofde niet in het gemak en de lichtvaardigheid waarmee burgers afstand deden van hun eerdere overtuigingen en hij was het eens met Brecht (‘De schoot is vruchtbaar nog, waaruit dit kroop’) en de filmregisseur Wolfgang Staudte (‘De moordenaars zijn onder ons’).


Koeppens hele oeuvre – waaronder zijn net zo invloedrijke meesterwerken Duiven in het gras(1951) en De broeikas (1953) – was een aanklacht tegen deze houding in de jonge Bondsrepubliek.De dood in Rome is een door en door realistisch tijdsbeeld van het decennium na de bevrijding en een ongeëvenaard hoogtepunt van de Duitse naoorlogse literatuur.